Website Intake Vragenlijst

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn. 

Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant.

Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline waarbinnen het opgeleverd moet worden. 

Eigenlijk alles wat jij als designer nodig hebt om de potentiële klus goed in te kunnen schatten en een passende offerte te maken. 

De eerste paar jaar stuurde ik de vragenlijst naar mijn klanten op met de vraag deze in te vullen en terug in te leveren. 

Totdat ik me realiseerde dat dat op een gegeven moment niet meer goed was voor mijn business. 

Want mijn prijzen zijn inmiddels een stuk hoger dan die eerste website die ik voor 500€ maakte. En toen dacht ik dus ineens: stel je voor je bent klant bij mij. En dan krijg je een website quote voor tussen de 8-15k. Das een hoop geld… En dan krijg je ook nog huiswerk opgestuurd 😳. Dus je betaald een doorgewinterde webdesigner voor een goede website en dan krijg je als klant vervolgens extra werk te doen. 

Das natuurlijk niks. 

Maar die vragenlijst heb ik nog steeds. Het is zelf zo dat door die vragenlijst (die je trouwens hier gratis kan downloaden) ik een veel betere webdesigner ben geworden. Omdat ik goed voorbereid mijn calls inga en zo direct de klant laat zien dat ik een expert in mijn vakgebied ben. 

Ik stuur ‘m alleen niet meer naar mijn klanten op.

Het is een leidraad voor mijzelf tijdens een website intake call.

Ik zorg dat ‘ie altijd voor me ligt of op het scherm staat en dat ik geen vraag oversla als ik een intake doe. 

Want hoe beter ik begrijp wat de wensen, uitdagingen en drijfveren van mijn klanten zijn, hoe beter ik hen kan helpen met een website die hierop aansluit. 

Dus: stuur je klanten geen huiswerk. Maar gebruik de lijst in een persoonlijk gesprek waarin het helemaal over hen en hun bedrijf gaat. Gebruik de vragen om te laten zien dat je weet wat je doet.

En misschien denk je nu: Shit ik moet ook zo’n vragenlijst!! Consider it done. Want je kan mijne hier gratis downloaden.

Zo heb je niet alleen het antwoord op alle vragen die je nodig hebt om een goede offerte te maken, maar begin je ook met het opbouwen van een persoonlijke relatie met je klant tijdens de zoom call, nog voordat je überhaupt aan het traject begonnen bent. 

En hoewel het voor jou niet zoveel uitmaakt, je krijgt immers dezelfde antwoorden als op je vragenlijst, voelt het voor je klant heel anders.

  • Het voelt alsof je echt nieuwsgierig naar hun bent
  • alsof je de beste mogelijke service wilt bieden
  • alsof je hen wilt helpen en oprecht geïnteresseerd bent in hun project (pro tip: als je doet alsof – meteen stoppen want dan is dit niet je lievelings klant)
  • alsof je echt betrokken bent en de klant ook bij het proces wilt betrekken
  • alsof je een expert bent en de kostbare tijd van de klant waardeert. 

Dus rap downloaden die vragenlijst (doe je hier) en zorgen dat ‘ie klaar ligt voor je volgende call. 

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

3 zakelijke lessen die ik wel eerder had willen leren

3 zakelijke lessen die ik wel eerder had willen leren

Als ik in een tijdsmachine kon springen en mezelf wat zakelijk advies zou kunnen geven, dan zou ik met deze drie dingen beginnen. Ken je waarde en vraag een prijs die daarbij past: Net als iedere beginnende designer heb ik lange tijd mijn skills ondergewaardeerd....

5 dingen die altijd op m’n bureau liggen

5 dingen die altijd op m’n bureau liggen

Welkom in mijn gezellige en kleurrijke kantoortje 🌈. Dit zijn 5 dingen die je altijd op mijn bureau ziet staan ⚡ Grote theepot + mok: Thee is mijn benzine en het eerste wat ik maak als ik op de studio aankom. En er gaat dan minstens 1 grote pot doorheen. En dan ben ik...

Gratisssshhh Goodie – Lead magnet Canva mockup

Gratisssshhh Goodie – Lead magnet Canva mockup

Heb jij een lead magnet (freebie) op je website die niet heel vaak gedownload wordt? Misschien komt dat wel doordat je niet aan je publiek hebt laten zien hoe waardevol het is wat je aanbiedt! Het is reuze belangrijk om - naast een goeie freebie - ook een kick-ass...