Website Intake Vragenlijst

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn. 

Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant.

Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline waarbinnen het opgeleverd moet worden. 

Eigenlijk alles wat jij als designer nodig hebt om de potentiële klus goed in te kunnen schatten en een passende offerte te maken. 

De eerste paar jaar stuurde ik de vragenlijst naar mijn klanten op met de vraag deze in te vullen en terug in te leveren. 

Totdat ik me realiseerde dat dat op een gegeven moment niet meer goed was voor mijn business. 

Want mijn prijzen zijn inmiddels een stuk hoger dan die eerste website die ik voor 500€ maakte. En toen dacht ik dus ineens: stel je voor je bent klant bij mij. En dan krijg je een website quote voor tussen de 8-15k. Das een hoop geld… En dan krijg je ook nog huiswerk opgestuurd 😳. Dus je betaald een doorgewinterde webdesigner voor een goede website en dan krijg je als klant vervolgens extra werk te doen. 

Das natuurlijk niks. 

Maar die vragenlijst heb ik nog steeds. Het is zelf zo dat door die vragenlijst (die je trouwens hier gratis kan downloaden) ik een veel betere webdesigner ben geworden. Omdat ik goed voorbereid mijn calls inga en zo direct de klant laat zien dat ik een expert in mijn vakgebied ben. 

Ik stuur ‘m alleen niet meer naar mijn klanten op.

Het is een leidraad voor mijzelf tijdens een website intake call.

Ik zorg dat ‘ie altijd voor me ligt of op het scherm staat en dat ik geen vraag oversla als ik een intake doe. 

Want hoe beter ik begrijp wat de wensen, uitdagingen en drijfveren van mijn klanten zijn, hoe beter ik hen kan helpen met een website die hierop aansluit. 

Dus: stuur je klanten geen huiswerk. Maar gebruik de lijst in een persoonlijk gesprek waarin het helemaal over hen en hun bedrijf gaat. Gebruik de vragen om te laten zien dat je weet wat je doet.

En misschien denk je nu: Shit ik moet ook zo’n vragenlijst!! Consider it done. Want je kan mijne hier gratis downloaden.

Zo heb je niet alleen het antwoord op alle vragen die je nodig hebt om een goede offerte te maken, maar begin je ook met het opbouwen van een persoonlijke relatie met je klant tijdens de zoom call, nog voordat je überhaupt aan het traject begonnen bent. 

En hoewel het voor jou niet zoveel uitmaakt, je krijgt immers dezelfde antwoorden als op je vragenlijst, voelt het voor je klant heel anders.

  • Het voelt alsof je echt nieuwsgierig naar hun bent
  • alsof je de beste mogelijke service wilt bieden
  • alsof je hen wilt helpen en oprecht geïnteresseerd bent in hun project (pro tip: als je doet alsof – meteen stoppen want dan is dit niet je lievelings klant)
  • alsof je echt betrokken bent en de klant ook bij het proces wilt betrekken
  • alsof je een expert bent en de kostbare tijd van de klant waardeert. 

Dus rap downloaden die vragenlijst (doe je hier) en zorgen dat ‘ie klaar ligt voor je volgende call. 

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

4 tips om uit een biz-dip te komen

4 tips om uit een biz-dip te komen

Je kan niet meer denken, krijgt niks gedaan en zit een beetje verdoofd voor je uit te staren. Je zit in een biz dip. We kennen het allemaal wel. Van die dagen dat er niks uit je vingers komt. Want het leven van een ondernemer kan best vermoeiend zijn toch? Hier zijn 4...

Work/Life Balans

Work/Life Balans

⚡ WAARSCHUWING: Beladen vraag op komst ⚡ Hoe ga jij met dat hele work/life balans gedoe?Ik zou mezelf nu ongeveer een 7 geven, dus zeker nog ruimte voor verbetering! En als ik naar sommige maanden kijk, dan zakt dat wel terug naar een 5... 🙃 Anywayyyy, ik denk dat er...

Mijn stap voor stap design proces

Mijn stap voor stap design proces

Sommige mensen zullen denken dat design een snel en makkelijk proces is, maar de kenners onder ons weten dat dat zeker niet zo is 😛. Goed design vereist denkwerk, research, verschillende versies en is gewoon hard werken. Vandaar dat ik dacht; misschien is het wel eens...