Wat lettertypes & sneakers met elkaar te maken hebben

Wat hebben lettertypes en sneakers met elkaar te maken?

Niet echt veel natuurlijk, behalve dat ik veel meer lettertypes 🔡 dan sneakers 👟 bezit. En ik heb behoorlijk wat sneakers 😜.

Het doet dan ook altijd een beetje pijn als ik zie dat mensen teveel lettertypes of verschillende stylen gebruiken op hun website. Enne…. nee, je bent echt niet de enige. Iedereen doet dat.

Vaak begin je met het uploaden van je eigen fonts (ik hoop dat je een brandmanual hebt, maar daar hebben we het wel een andere keer over). Maar het thema wat je gebruikt heeft ook standaard fonts, en misschien nog wel een paar verschillende voor de headings. En dus is het niet gek dat je hier en daar een setting mist.

Vervolgens ga je je eigen content toevoegen. Soms staat het leuk om een tekst bold te maken of italic. En je hebt ook nog dat leuke handgeschreven font dat je eigenlijk in sommige titels wilt verwerken.

Als je homepage eenmaal staat dan voel je wel een kleine twijfel of het niet te rommelig is zo.

Maar je gaat stug door met je andere pagina’s. En daar gebeurd hetzelfde. Ook weer dat hele kleine zeurende stemmetje dat zich afvraagt of het niet net te rommelig is. Maar ach, het kan er wel mee door. Dus je laat het lekker staan. Plaatje erbij en klaar.

En das jammer, want er zijn een paar simpele trucs om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde font-fouten maakt als de rest.

Dit kan je doen om font-fouten te voorkomen

  • Controleer alle plekken waar je je thema instellingen kunt aanpassen zodat je nergens een ander font geselecteerd hebt (dus ook bijv het font van je navigatie menu)
  • Creëer standaard maten voor je kopteksten en subkopjes voor desktop, mobiel en tablet in plaats van deze telkens per pagina of post in te stellen.
  • Je hebt niet meer dan 2-3 fonts nodig. Echt niet.
  • Wil je toch variatie? Doe dit dan met je font-weights (semi-bold, light ect) en bijvoorbeeld de spatiëring tussen je letters voordat je andere extra fonts gaat toevoegen.
  • Minimaliseer het gebruik van handgeschreven of decoratieve fonts. Minder is meer.
Dingen die je op je website wilt, maar (nog) niet nodig hebt

Dingen die je op je website wilt, maar (nog) niet nodig hebt

Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen als je een nieuwe website aan het maken bent.

Want vaak is de drang om allerlei features toe te voegen heel sterk. Omdat je ze ergens gezien hebt, voor de zekerheid en soms ook omdat je ze nodig hebt. Maar hoe maak je nou het onderscheid hiertussen?

Hoe schrijf je een goede call to action?

Hoe schrijf je een goede call to action?

Wist je ook dat jij kan kiezen hoe mensen je website beleven? Dat wanneer jij goed nadenkt over de manier waarop je bezoekers je website gebruiken, ze je dan gewoon volgen? Ook richting je CTA.