Waar denk jij aan bij de kleur geel ๐Ÿ’›?

Vaak ben jij bij het kiezen van kleuren voor je website meer bezig met wat je mooi vindt en welke kleuren je mooi vindt matchen, dan met de gedachte die een kleur oproept.

Toch wil ik je vandaag uitdagen om er eens anders naar te kijken.

Want kleuren roepen vaker een (onbewust) gevoel op, wat jij dan weer kan gebruiken in je webdesign. Wat zeggen die kleuren dan eigenlijk?

Welke zijn er geschikt voor jouw website en merk? Waar denk jij aan bij de kleur geel? En klopt dat wel met het onderzoek wat er is gedaan naar kleurenpsychologie?

Geel

De kleur geel wordt vaak geassocieerd met licht en natuurlijk โ˜€๏ธ. Het straalt positivie en optimistische vibes uit (we kozen het niet voor niks voor Smit Club). Goede keus dus als je deze uitstraling wilt meegeven aan je merk!

Groen

Nog zo’n positieve kleur. Vaak denken we hierbij aan de natuur, groei en gezondheid. En natuurlijk duurzaamheid. Omdat er vandaag de dag zoveel bedrijven bezig zijn met duurzaamheid zie je het nu ook veel terug op websites en in huisstijlen. Aan de andere kant, toen ik in een ver verleden nog een groothandel had in zwangerschapskleding (waargebeurd) leerde ik van een van de eigenaresse van een van onze eerste verkooppunten: “Groen kost poen”. Dus die ging ze niet inkopen. Terwijl het in sommige combinaties juist vernieuwing uitstraalt. Twijfelgevalletje dit dus. Hoe kijk jij naar de kleur groen?

Rood

Rood is ook zo’n kleur die meerdere kanten op kan. Liefde, passe maar ook woede & gevaar. Bij dit soort ‘borderline’ kleuren is het dus heel belangrijk om te letten op de combinatie. Voor Smit Club bijvoorbeeld combineren we rood met geel – waardoor rood juist een positieve lading krijgt.

Blauw

De lievelingskleur van de wat formelere merken. Heel vaak kiezen grotere bedrijven voor deze kleur omdat ze professionaliteit willen uitstralen en betrouwbaar willen overkomen. De kleur blauw is koel en geeft rust. Het is niet voor niks dat de Rijksoverheid, Politie en belastingdienst allemaal blauw als hoofdkleur hebben ๐Ÿ˜‰

Zwart

Ik denk bij zwart altijd meteen aan designers die zichzelf reuze serieus nemen en alleen maar zwart dragen ๐Ÿคช of bijvoorbeeld aan gothic. Niet zo snel aan negatievere dingen zoals de dood of rouw. Meestal is zwart een kleur die rust geeft, stijl en profesionaliteit toevoegt en een zekere elegantie met zich meedraagt. Het straalt kracht en autoriteit uit.

Wit

Daar tegenover staat natuurlijk wit. Een kleur van kalmte, rust en ruimte. En voor wie mij al langer volgt: ik zeg altijd dat voor een website geldt: witruimte is je beste vriend.

Dingen die je op je website wilt, maar (nog) niet nodig hebt

Dingen die je op je website wilt, maar (nog) niet nodig hebt

Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen als je een nieuwe website aan het maken bent.

Want vaak is de drang om allerlei features toe te voegen heel sterk. Omdat je ze ergens gezien hebt, voor de zekerheid en soms ook omdat je ze nodig hebt. Maar hoe maak je nou het onderscheid hiertussen?

Hoe schrijf je een goede call to action?

Hoe schrijf je een goede call to action?

Wist je ook dat jij kan kiezen hoe mensen je website beleven? Dat wanneer jij goed nadenkt over de manier waarop je bezoekers je website gebruiken, ze je dan gewoon volgen? Ook richting je CTA.

Wat lettertypes & sneakers met elkaar te maken hebben

Wat lettertypes & sneakers met elkaar te maken hebben

Niet echt veel natuurlijk, behalve dat ik veel meer lettertypes ๐Ÿ”ก dan sneakers ๐Ÿ‘Ÿ bezit. En ik heb behoorlijk wat sneakers ๐Ÿ˜œ.

Het doet dan ook altijd een beetje pijn als ik zie dat mensen teveel lettertypes of verschillende stylen gebruiken op hun website. Enne…. nee, je bent echt niet de enige. Iedereen doet dat.

En das jammer, want er zijn een paar simpele trucs om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde font-fouten maakt als de rest.