Niet perfect is ook goed genoeg

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Je hebt het waarschijnlijk wel eens meer gehoord: niet perfect is ook goed genoeg.

Dat geldt ook voor je designs.

Misschien ben je nog niet zover om aan iedereen die het wil horen te vertellen dat je webdesigner bent. Of misschien wil je die post die je hebt geschreven eerst nog even doorlezen voordat je ‘m publiceert. Of blijf je sleutelen aan je website en die ene afbeelding nog net even vervangen voordat je je pagina live zet.

Geloof me: been there, done that. En soms betrap ik mezelf erop dat ik er nog in blijf hangen.

Want zeker bij het starten van je webdesign business is het beter om gewoon maar te “doen” in plaats van te wachten of blijven sleutelen tot het perfect is.

Want als je blijft sleutelen, blijf je ook twijfelen.

En vaak gaat dat over dingen die er totaal niet te doen. Het lettertype voor op je website. Welke afbeelding van jezelf je zal kiezen. Dat zijn allemaal geen dingen waaraan je CONCREET kan afmeten of het voor of tegen de groei van je bedrijf gaat werken.

Het is vooral zonde van je tijd.

Als je niet weet of je wijziging effect heeft, kan je ook niet weten of het zin heeft om die door te voeren.

En dan krijg je dus een beetje een 🐔🥚kip-ei situatie, want als je nooit op publiceren klikt, heb je nooit iets om te vergelijken.

Snap je wat ik bedoel?

Je weet zelf eigenlijk ook wel dat je pas na een paar weken testen goed kunt meten of de kleur van de knoppen op je website inderdaad uitmaakt bij het aantal aanvragen dat je binnenkrijgt (pro tip: meer leren over A/B testen? Schrijf je dan zeker even in voor de nieuwsbrief van Jakub Linowski). Dan weet je pas of het toevoegen van een banner bovenaan je website verschil maakte. Dus: gewoon doen. Publiceren die hap. Op socials posten. En rap een beetje 💨

Dat geldt eigenlijk voor al het andere dat je ook doet in je bedrijf. Of het nou marketing is of onboarding van je klanten. Het begint altijd met het publiceren om er vervolgens naar te kijken en te bepalen wat wel/niet werkt.

Je kunt beter een hele hoop info hebben om te bepalen wat wel en niet werkt, dan een hele hoop perfectionisme waardoor er eigenlijk niks gebeurd.

Wat ik ook zie gebeuren: kijken bij anderen hoe zij het doen. En daar dan je eigen draai aan willen geven. Om zo die druk om het perfect te doen te kunnen verminderen.

Maar als je maar blijft kijken naar hoe anderen het doen kan je soms niet meer “zien” hoe je het zelf zou doen.

En ga je hen gewoon nadoen. En dat werkt eigenlijk nooit echt.

En ook niet onbelangrijk: als je maar bezig blijft met aanpassingen maken in bijvoorbeeld je diensten of pakketten waardoor je die nieuwe services pagina maar niet publiceert, je nieuwe prijzen maar niet online zet of dat nieuwe product niet in je shop: klanten kunnen niks kopen wat er niet is 😀.

Dus zolang jij niet op publiceren klikt weet je in ieder geval zeker dat niemand het komt kopen 😜. Want ze gaan echt niet terugkomen op het moment dat dat aftelkalendertje op je coming soon page afgelopen is. Tegen die tijd hebben ze al een ander gevonden.

En als laatste: wat voor jou een 6-je is, is voor je klant misschien wel een 8 of 9.

Die kijken immers door een compleet andere bril naar jouw merk, werk en diensten.

Ze zijn namelijk gewoon met zichzelf bezig en hun eigen bedrijf en veel minder met dat van jou. Lekker druk met hun eigen imposter syndrome – dus die geven niks om dat van jou 😂

Weet je wat ik vaak doe om dit tegen te gaan? Een trucje dat ik heb geleerd van mijn vriendin Fiona van @mydailybusinesscoach.

De 5 seconden regel.

Te gebruiken als ik iets spannend vindt of nog flink twijfel. Aftellen van 5 naar 1 en dan op send/publish/bellen of wat dan ook klikken. Klinkt misschien suf maar helpt echt, probeer maar eens!

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...