Hoe je feedback van je klant kan minimaliseren

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Want we vrezen allemaal die klant die je een mailtje stuurt met de tekst: “Bijgevoegd vind je een document met mijn feedback”. En dat je dan de PDF opent en ziet dat ‘ie 20 pagina’s telt. Met puntsgewijs allemaal feedback erin.

En daar heeft natuurlijk helemaal niemand zin in.

Dus hoe kan jij er nou voor zorgen dat je de feedback van je klant kan minimaliseren? En ook dat het niet van die feedback wordt die klinkt als: “Ziet er mooi uit, maar mag van mij wel wat stoerder/minimalistischer/femininer/ect”. Want met zulke vage opmerkingen is het heel moeilijk aanpassingen doen.

En dus zijn er een paar slimme dingen die je kan doen om ervoor te zorgen dat je goede, concrete feedback krijgt en dat het zo compact mogelijk is.

1️⃣ Stuur altijd een Loom/Vimeo video mee waarin je omschrijft waarom je welke keuze hebt gemaakt.

En vooral ook waarom die keuze de beste is voor hun doelgroep. Klanten denken namelijk niet zoals wij dat doen. Als we willen dat ze ons werk en onze mening serieus nemen dan is het aan ons om ze uit te leggen waarom we iets doen. Waarom de ene kleur beter werkt dan de andere. Waarom sommige lijntjes juist op die plek wat dikker zijn. Want af en toe zien we nog steeds dat er klanten zijn die een website willen die bij hen past en niet perse bij hun ideale klanten. En dat is dus niet the way to go en het is aan jou om je klanten dat goed uit te leggen. En hoe beter je dat doet, hoe gemakkelijker het voor hen is om het proces te volgen, te begrijpen en te vertrouwen.

2️⃣ Stel specifieke vragen om je feedback te verzamelen.

Dus niet: “Ik hoor graag wat je ervan vindt” maar veel specifieker zoals bijvoorbeeld: “Wat vind je van de indeling van de homepage?” Hoe komt de volgorde op je over?” Dit geeft hen de mogelijkheid om hun persoonlijke mening te geven. En dan nog even terug naar punt 1: want daarna stel je dezelfde vraag, maar dan vanuit het publiek, dus bijvoorbeeld:”Hoe denk je dat de eerste sectie van de homepage over komt op je klanten?” of “Wat aan de homepage past er wel en wat past er niet bij je ideale klanten?”

Met deze twee bovenstaande tips – er zijn er natuurlijk nog veel meer – kun je ervoor zorgen dat de feedback die je krijgt gericht is – en ook geen 20 pagina’s lang 😀.

Zijn er nog andere manieren die jij zelf gebruikt?

Tell me! Altijd benieuwd om van elkaar te leren.

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

4 tips om uit een biz-dip te komen

4 tips om uit een biz-dip te komen

Je kan niet meer denken, krijgt niks gedaan en zit een beetje verdoofd voor je uit te staren. Je zit in een biz dip. We kennen het allemaal wel. Van die dagen dat er niks uit je vingers komt. Want het leven van een ondernemer kan best vermoeiend zijn toch? Hier zijn 4...

Work/Life Balans

Work/Life Balans

⚡ WAARSCHUWING: Beladen vraag op komst ⚡ Hoe ga jij met dat hele work/life balans gedoe?Ik zou mezelf nu ongeveer een 7 geven, dus zeker nog ruimte voor verbetering! En als ik naar sommige maanden kijk, dan zakt dat wel terug naar een 5... 🙃 Anywayyyy, ik denk dat er...

Mijn stap voor stap design proces

Mijn stap voor stap design proces

Sommige mensen zullen denken dat design een snel en makkelijk proces is, maar de kenners onder ons weten dat dat zeker niet zo is 😛. Goed design vereist denkwerk, research, verschillende versies en is gewoon hard werken. Vandaar dat ik dacht; misschien is het wel eens...