Web analytics gebruiken om je conversie te verhogen: hoe data gedreven design je bedrijf een boost kan geven.

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Wil je graag meer uit je website halen? Meer verkopen via je website krijgen? Begin dan eens met goed kijken naar je analytics! 🚀

Door je website data te analyseren kan je hele waardevolle inzichten krijgen over het gedrag van je bezoekers.

Zo kan je dan ook data-gedreven beslissingen maken om het design en de functionaliteit van je website te verbeteren.

Want al te vaak doen we dit omdat we denken dat “het op deze manier vast beter zal werken” of omdat het “gewoon mooier eruit ziet”. Maar als je dit soort beslissingen laat ondersteunen door data – dan krijg je pas echt resultaat.

Of het nou gaat om het optimaliseren van je landingspages, het herschrijven van je call-to-actions of het testen van verschillende design elementen – er zijn heel veel manieren om je web analytics in te zetten om je conversie te verhogen en je business te laten groeien.

Dus als je nog geen web analytics gebruikt, dan is nu de tijd om ermee te starten. Of gewoon een keer echt te gaan kijken naar die analytics die je lang geleden gekoppeld hebt 😉. Je kan er veel meer uithalen dan je denkt!

Bounce Rate:

Dit is het percentage bezoekers dat je website verlaat nadat ze maar één pagina hebben bekeken. Een hoge bounce rate kan betekenen dat je website niet boeiend genoeg is, waardoor bezoekers snel hun interesse verliezen en weggaan.

Time on Page:

Dit gaat over hoelang bezoekers op elke pagina van je website doorbrengen (verrassend he 🤪?). Door de time on page te analyseren, kun je zien welke pagina’s je bezoekers langer boeien en welke verbeterd kunnen worden. Eigenlijk meet je een beetje de aandachtsspanne van je publiek.

Conversion Rate:

Dit gaat over actie. En dan specifiek over welke actie je bezoeker onderneemt. Zoals bijvoorbeeld een aankoop doen of een contactformulier invullen. Door je conversion rate bij te houden, kun je ontdekken op welke plekken (welke links of buttons bijvoorbeeld) mensen actie ondernemen, maar ook waar mensen afhaken.

Click-through rate (CTR):

Dit meet het percentage bezoekers dat op een specifieke link of call-to-action klikt. Door de CTR te analyseren, kun je bepalen welke links of knoppen het meest effectief zijn om conversies te creëren. Met die info kan je andere plekken van je website natuurlijk ook goed aanpassen.

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Veelgebruikte Canva shortcuts

Veelgebruikte Canva shortcuts

Wil jij een Canva Koning(in) worden? Kan gewoon. Geheim zit 'm in de snelkoppelingen. Of je nou onderdelen wilt dupliceren, lagen wilt groeperen of in en uit wil zoomen, de snelkoppelingen van canva kunnen je heel wat tijd besparen en zo je werk efficiënter. En je...

Feiten en fictie van het werken met een professionele webdesigner

Feiten en fictie van het werken met een professionele webdesigner

Twijfel je om samen te werken met een webdesigner vanwege veelvoorkomende misvattingen? Tijd om even te kijken welke van die misvattingen nou kloppen, en welke gewoon bullshit zijn. Mythe 1: "Een professionele webdesigner is te duur!" Feit: Oké, het is waar dat goed...