Web analytics gebruiken om je conversie te verhogen: hoe data gedreven design je bedrijf een boost kan geven.

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

Wil je graag meer uit je website halen? Meer verkopen via je website krijgen? Begin dan eens met goed kijken naar je analytics! 🚀

Door je website data te analyseren kan je hele waardevolle inzichten krijgen over het gedrag van je bezoekers.

Zo kan je dan ook data-gedreven beslissingen maken om het design en de functionaliteit van je website te verbeteren.

Want al te vaak doen we dit omdat we denken dat “het op deze manier vast beter zal werken” of omdat het “gewoon mooier eruit ziet”. Maar als je dit soort beslissingen laat ondersteunen door data – dan krijg je pas echt resultaat.

Of het nou gaat om het optimaliseren van je landingspages, het herschrijven van je call-to-actions of het testen van verschillende design elementen – er zijn heel veel manieren om je web analytics in te zetten om je conversie te verhogen en je business te laten groeien.

Dus als je nog geen web analytics gebruikt, dan is nu de tijd om ermee te starten. Of gewoon een keer echt te gaan kijken naar die analytics die je lang geleden gekoppeld hebt 😉. Je kan er veel meer uithalen dan je denkt!

Bounce Rate:

Dit is het percentage bezoekers dat je website verlaat nadat ze maar één pagina hebben bekeken. Een hoge bounce rate kan betekenen dat je website niet boeiend genoeg is, waardoor bezoekers snel hun interesse verliezen en weggaan.

Time on Page:

Dit gaat over hoelang bezoekers op elke pagina van je website doorbrengen (verrassend he 🤪?). Door de time on page te analyseren, kun je zien welke pagina’s je bezoekers langer boeien en welke verbeterd kunnen worden. Eigenlijk meet je een beetje de aandachtsspanne van je publiek.

Conversion Rate:

Dit gaat over actie. En dan specifiek over welke actie je bezoeker onderneemt. Zoals bijvoorbeeld een aankoop doen of een contactformulier invullen. Door je conversion rate bij te houden, kun je ontdekken op welke plekken (welke links of buttons bijvoorbeeld) mensen actie ondernemen, maar ook waar mensen afhaken.

Click-through rate (CTR):

Dit meet het percentage bezoekers dat op een specifieke link of call-to-action klikt. Door de CTR te analyseren, kun je bepalen welke links of knoppen het meest effectief zijn om conversies te creëren. Met die info kan je andere plekken van je website natuurlijk ook goed aanpassen.

I WANT MORE

Wekelijks een gratis tip voor je webdesign business?

3 zakelijke lessen die ik wel eerder had willen leren

3 zakelijke lessen die ik wel eerder had willen leren

Als ik in een tijdsmachine kon springen en mezelf wat zakelijk advies zou kunnen geven, dan zou ik met deze drie dingen beginnen. Ken je waarde en vraag een prijs die daarbij past: Net als iedere beginnende designer heb ik lange tijd mijn skills ondergewaardeerd....

5 dingen die altijd op m’n bureau liggen

5 dingen die altijd op m’n bureau liggen

Welkom in mijn gezellige en kleurrijke kantoortje 🌈. Dit zijn 5 dingen die je altijd op mijn bureau ziet staan ⚡ Grote theepot + mok: Thee is mijn benzine en het eerste wat ik maak als ik op de studio aankom. En er gaat dan minstens 1 grote pot doorheen. En dan ben ik...

Gratisssshhh Goodie – Lead magnet Canva mockup

Gratisssshhh Goodie – Lead magnet Canva mockup

Heb jij een lead magnet (freebie) op je website die niet heel vaak gedownload wordt? Misschien komt dat wel doordat je niet aan je publiek hebt laten zien hoe waardevol het is wat je aanbiedt! Het is reuze belangrijk om - naast een goeie freebie - ook een kick-ass...