Hoe help je je klant om een goede hosting te kiezen?

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Want reken maar dat je klanten je om advies gaan vragen op het moment dat ze een website bij je gaan laten maken. En vaak zelfs al vooraf.

Even bij het begin beginnen dan maar. Want soms vinden klanten al die jargon die voor ons zo standaard is (URL, domeinnaam, hosting, provider ect.) nogal verwarrend.

Ik omschrijf het eigenlijk altijd als je parkeerplaats van je website op het internet. De plek waar alle bestanden van je site worden opgeslagen zodat iedereen er altijd toegang toe heeft.

Zo kan je ook gemakkelijk de parallel leggen naar shared hosting; want een parkeerplaats waar iedereen mag staan is de ene keer drukker dan de andere. En dus wordt de laadtijd van je website daardoor ook beïnvloed.

Als je klanten Squarespace, Wix of WordPress[dot]com gebruiken, is hosting inbegrepen. Goed om dan te vermelden is dat ze dus ook nooit echt zelf eigenaar zijn en de volledige controle hebben. Maar voor sommige klanten is dat juist fijn.

Als je – zoals ik – WordPress[dot]org (beter bekend als zelf-gehoste WordPress) gebruikt, moeten klanten hun eigen hosting regelen. En laat DIT nou zijn waar menig designer een beetje zweetdruppels op de bovenlip van krijgt… 💦

Maar je hoeft niet bang te zijn! Als je eenmaal weet waar je op moet letten en je een goede webhost hebt gevonden, is het opzetten van website hosting voor jezelf en je klanten een makkie.

De kosten en functies van website hosting variëren enorm, dus het is belangrijk om het beste abonnement te vinden dat aan jouw eisen voldoet, zodat je niet te veel betaalt of functies die je nodig hebt mist.

Er zijn 4 belangrijke dingen waar ik op let bij het kiezen van een hostingprovider.

1️⃣ Wat voor soort ondersteuning bieden ze?

d.w.z. 24/7 Live Chat, Support Ticket, Telefoon of bijvoorbeeld alleen e-mail. Persoonlijk ben ik meer een live chat-chica, dus dit is een must voor mij. En ook graag 24/7 ondersteuning want soms werk ik ook wel in het weekend of op andere vrije dagen. Niet doorvertellen aan mijn klanten 😛. En dan is 24/7 ondersteuning wel heul errug prettug.

2️⃣ Hoeveel verkeer (website bezoeken) is toegestaan?

Tot 10.000 maandelijkse bezoeken is genoeg voor de meeste nieuwe websites. Als je verwacht dat de website dit gaat overschrijden, dan is het goed om hiervoor een passend hostingabonnement aan te bieden.

3️⃣ Hoeveel opslagruimte is er?

De meeste standaard websites die ik bouw (dus geen webshops of sites met fancy functionaliteiten) zijn bij de lancering minder dan 300 MB en nemen daarna toe naarmate de tijd verstrijkt en klanten meer afbeeldingen en inhoud aan hun site toevoegen. Dus als je dat in gedachten houdt, is tot ongeveer 5-10 GB webruimte voldoende voor de meeste websites.

Maar…. ⚠️ LET OP ⚠️ als er e-mailadressen zijn die hetzelfde domein gebruiken als de website en je ervoor kiest om geen service van derden zoals G Suite/Gmail of Office 365 te gebruiken, dan gaan deze inboxen heel veel van deze opslagruimte gebruiken. Zeker als je klant een emailhorder is die alles bewaard. En geloof me, das 99% van de klanten.

4️⃣ Kan WordPress eenvoudig worden geïnstalleerd?

Hoewel de meeste goede webhosts een eenvoudige WordPress-installatie mogelijk maken, is het altijd goed om toch even te checken. Bonuspunten voor een hosting provider die een beheerde WordPress-host is en/of officieel aanbevolen wordt door WordPress.

Zelf bieden wij ook hosting aan voor klanten (hallo passief inkomen 👋) maar ik zou dat alleen aanraden als je je er comfortabel bij voelt, en dat geldt voor de meeste designers niet. Voordeel is wel dat je dan echt aan alle knoppen kan draaien en ook de performance van een website optimaal kan instellen voor een klant.

Maar eerlijk is eerlijk, dat kunnen een hoop hosting aanbieders ook, zeker als je een beetje weet wat je doet.

 

Mijn favorieten? Vimexx & TransIP.

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...