Die keer dat je even op de website van een oude klant kijkt om te zien dat ze alles verpest hebben…..

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

We hebben allemaal wel eens die ene website gecheckt die je een paar maanden (of misschien wel jaren) hebt opgeleverd. Ik in ieder geval wel 🙋‍♀️#guilty.

En dan kom je soms op een website die een complete shitshow is geworden en die alles wat jij ontworpen hebt verkeerd gebruikt en door elkaar gegooid heeft.

Maar ja, kan je dat je klanten eigenlijk wel kwalijk nemen?

Zij zijn tenslotte geen designers. Wat jou misschien heel gemakkelijk afgaat, is niet altijd even makkelijk voor je klanten om vol te houden. Zeker niet als ze bijvoorbeeld nieuwe paginas hebben aangemaakt.

Maar het is wel te voorkomen.

Dat doe je door een helder off boarding process te creëren.

Want hoewel goed afronden misschien niet zo belangrijk lijkt als bijvoorbeeld een intake die je doet, is dat het zeker wel.

Maar hoe doe je dat dan? Een goed proces ontwerpen?

Nou….. het begint met vragen stellen. Aan jezelf, maar ook aan je klanten.

Merk je bijvoorbeeld dat klanten je ontwerpen niet op de goede manier gebruiken? Maak je ze het wel makkelijk genoeg om aan de slag te gaan met je design?

Zo niet, wat kan je dan doen om dat gemakkelijker te maken? Want vergeet niet; soms staat je naam nog wel onderaan die website die je gebouwd hebt, ook als de klant er “lekker mee aan de slag is gegaan” 🤓.

Ik zal je twee voorbeelden geven van wat ikzelf aanbiedt bij offboarding:

1️⃣Als wij ook de branding doen krijgen klanten sowieso altijd een branding manual waarin alles wat met hun merk te maken heeft op een rijtje staat.

De kleuren, lettertypes en branding elementen. Inclusief mock-ups en voorbeelden erbij van hoe ze te gebruiken.

2️⃣Al onze klanten krijgen een privé training voor het gebruik van hun website.

En nee, dus geen algemene video’s waarin je ziet hoe je een plaatje vervangt, maar een live, persoonlijke training. Dit doen we altijd via Zoom zodat de klant ook de opname hiervan kan krijgen. Om later terug te zoeken hoe het ook alweer ging.

En dat is niet het enige. Maar ik laat alleen alles zien aan mijn Web Club leden – je moet het hier doen met een sneak preview 😜.

Het belangrijkste is dat je niet vergeet dat de ervaring die je klanten hebben veel verder gaat dan het opleveren van een mooie website. Net dat tandje d’r bij maakt echt een verschil.

En hoe blijer jij je klanten achterlaat, hoe sneller ze anderen over jou vertellen.

En dat scheelt jou weer een berg in marketing & acquisitie 🏆!

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...