4 gewoontes van succesvolle webdesigner 👩‍💻

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

⛳️ Stel grenzen en hou je daar aan

Nou hoor ik je denken: da’s leuk Marre….. maar welke grenzen bedoel je dan? Na ja eigenlijk elke grens die hen helpen bij het waarborgen van hun creativiteit, tijd en gewoon algehele mentale staat als designer. Bijvoorbeeld dagen & tijden waarop je wel en niet werkt, dagen waarop je geen klant werk doet maar echt aan ipv in je eigen business werkt.

Grenzen kunnen ook gaan over welk soort projecten je wel of niet doet. Of over de tijden waarop je communiceert met je klanten. Mogen ze je een appje sturen om 21:00? Of wil je ze liever je werktijden sturen en de manier waarop je het liefst communiceert? Alles kan en mag en alles is ok. Jij bent de baas.

En de belangrijkste grens; succesvolle designers beginnen nooit aan een project zonder dat ze op z’n minst een aanbetaling binnen hebben. En nee; ook niet alvast WordPress installeren of de hosting regelen.

Pro tip: zorg ervoor dat je deze grenzen stelt voor dat het niet hebben van grenzen een probleem vormt. Ook al beginnende designer kan je zulk soort grenzen stellen en zoals mijn oma altijd zei “C’est le ton qui fait la musique”. Het gaat allemaal over de manier waarop je het duidelijk maakt aan je klant. En dat hoeft echt niet bitchy of hard core zakelijk te zijn.

💰 Plan regelmatig een upgrade van je diensten en prijzen

Je prijzen bepalen is altijd al een dingetje als web designer. je kijkt een beetje rond, prikt een prijs en als je echt gek doet zet je die ook je website. En dan fingers crossed dat het niet te weinig is en je voor nagenoeg niks zit te werken.

Je neemt je wel voor dat wanneer je meer ervaring hebt en je portfolio er strak bij staat dat je dan je prijzen gaat verhogen. En dan gaat de tijd voorbij en voelt het telkens toch niet helemaal ok om nu je prijzen te verhogen. Je wacht op een goed moment.

Nou. Wat dacht je van nu? Want het wachten op het goede moment kan eindeloos duren. Je kan beter in je agenda zetten wanneer je je prijzen gaat verhogen en het dan doen. En niet wanneer het “goed voelt”. Dus bij elke 4e klant of gewoon 2 keer per jaar. Of elke keer 10% erbij als je echt niet durft om grote stappen te maken.

Maak een keuze voor een van deze manieren en hou je er aan. Gewoon die prijzen verhogen.

📈 Begin zo snel mogelijk met uitbesteden

Die hosting regelen of e-mail overzetten? Of de code die je hebt geschreven cleanen en even strak en duidelijk in de site zetten? Koppelen met analytics? Er zullen vast dingen zijn aan elk project die je liever niet zou doen. Van die dingen die je blijft uitstellen omdat het gewoon niet zo leuk is.

Dat moet je zo snel mogelijk uitbesteden. Want geloof me, er zijn genoeg mensen die dat wel leuk vinden. En ja, dat kost geld. Maar het levert ook heel veel energie en ruimte op om de dingen te doen waar je wel blij van wordt en waar je goed in bent.

Maar dit geldt overigens ook voor je BTW aangifte, het schoonmaken van je huis of je social media planning. Geef jezelf de ruimte om de dingen te doen waar je goed in bent. Want die ruimte zorgt ervoor dat je kan groeien.

👌 Ze vinden een 7 ook goed genoeg

Er zijn namelijk altijd dingen die beter, sneller of mooier kunnen. Net wat betere tekst op je about page, toch nog een keer die video opnieuw opnemen omdat je je verspreekt of die e mail opnieuw typen omdat je er niet helemaal tevreden mee bent.

Succesvolle designers (en volgens mij succesvolle mensen in het algemeen) publiceren die video toch gewoon, ondanks dat ze weten dat het beter kan.

Zij weten namelijk dat het meer voor henzelf en hun klanten oplevert om iets wat niet perfect is toch de wereld in te gooien, in plaats van die drafts maar eindeloos te blijven aanpassen. Liever een stap in de goede richting zetten dan perfect willen zijn.

Dus: ik weet niet wat jij al maanden klaar hebt staan om te publiceren; doe maar gewoon. Op naar dat volgende level in je business!

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...