3 manieren om klanten te vinden in een rustige periode

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

3 manieren om klanten te vinden in een rustige periode

Joe lieve collega webdesigner! Als jij eventjes in een rustige periode zit waarin je wat meer moeite moet doen om klanten te krijgen, dan is het allereerst belangrijk om je het volgende te realiseren:

⭐️ Al die webdesigners die je volgt op social media, ongeacht hoeveel volgers of likes ze hebben of hoe ervaren ze zijn, hebben rustigere periodes gekend. Periodes waarin ze zich afvroegen waar hun klanten bleven en of ze wel een stabiele business konden bouwen. Periodes waarin ze ondanks hun prachtige werk gewoon niet zoveel klanten binnen kregen.

En eerlijk is eerlijk: zulke periodes heb ik zelf ook meerdere malen gehad.

First things first: GEEN PANIEK!

En niet ineens heel streng en ongezellig gaan doen tegen jezelf. Het is was het is; gewoon even een rustige periode. En die gaan ook weer voorbij.

Er zijn een hele hoop manieren waarop je weer nieuwe klanten kunt binnenhalen, ook als je een speld in je inbox kunt horen vallen 📍…

Vandaag heb ik een blogpost voor je met daarin 3 eenvoudige manieren die je in je rustige periode kunt toepassen om ervoor te zorgen dat die klanten weer komen binnenstromen!

👩‍💻 Neem contact op met je oude klanten

Maar dan wel alleen die klanten waarmee je het echt te gek vond om te werken. Je lievelings zeg maar. Je kan hen vragen of ze nog iemand kennen die ook een website nodig hebben. En zo ja, of ze dan je naam zouden willen doorgeven.

Daarnaast kan het heel nuttig zijn om hen gewoon te vragen hoe het met de website en hun bedrijf gaat. Of er nog dingen zijn die een update nodig hebben, misschien moet het portfolio wel uitgebreid worden of hikken ze er al een hele tijd tegenaan dat die nieuwe dienst eigenlijk ook op de website vermeld moet worden.

Niet alleen laat je hiermee zien dat je echt voor de lange termijn meedenkt, maar het kan je ook nog eens een nieuwe klus opleveren.

👩‍💻 Neem contact op met je business besties

Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met mijn eerste tip; en dat is om contact op te nemen met je collega designers. Misschien ben je lid van een Facebook groep of een mastermind waarin je kan vragen om doorverwijzingen.

Nou hoor ik je denken: “Ja maar ik wil niet wanhopig overkomen en aan iedereen laten weten dat ik even wat minder werk heb.” En dat hoeft ook totaal niet. Want je kan het ook benaderen vanuit de blik dat jij gewoon graag mensen wil helpen aan die gave website (is natuurlijk ook zo anders was je nooit met dit vak begonnen) en dat je niet perse jezelf hoeft te verkopen.

Dit subtiele verschil – vragen of ze iemand kennen die je kan helpen met het neerzetten van een goed converterende website – geeft duidelijk aan dat jij je echt dienstbaar opstelt en niet alleen maar bezig bent met knaken verdienen. En als je mede designers dat zien, sturen ze maar al te graag iemand naar je door.

Want er is meer dan genoeg werk voor iedereen. Zeker als wij als webdesigners allemaal ons eigen ding doen, dan weten de juiste klanten ons te vinden. En hoeven we helemaal niet de strijd met elkaar aan te gaan.

👩‍💻 Geef een gratis minitraining

Een training waarin je mensen leert hoe je een #linkinbio pagina maakt op je website. Of hoe je zelf het onderhoud & updates aan je website kan doen of een back-up terug kunt plaatsen. En als je nou denkt “Help! Ik wil echt niet live op video om een challenge te geven” – no worries. Dit kan ook gewoon per mail of op je eigen website.

Het gaat erom dat je mensen iets leert waar je zelf ontzettend enthousiast van wordt. Iets waarvan je weet dat ze er echt wat aan hebben. En aan het einde van de minitraining kan je (kort!) aangeven hoe je ze verder kan helpen, mochten ze daar klaar voor zijn.

Met een mini training zet je jezelf neer als expert binnen je vakgebied, geef je vertrouwen en laat je de mensen alvast kennismaken met jouw manier van werken. En als ze dan iemand nodig hebben voor dingen die ze zelf niet kunnen? Voila….. dan bellen ze jou!

En voor je het weet heb je weer een rammetje volle agenda.

Oh en ondertussen: vergeet niet ook te genieten. Klap die laptop wat eerder dicht. Ga een keertje extra sporten of op een terras hangen. Het is maar een periode en voor je het weet kom je weer om in het werk.

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...