3 fouten die ik webdesigners zie maken in hun contact met klanten ❌❌❌

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Ik draai al eventjes mee in de web design wereld. Ja mag me gerust een ouwe tak noemen hoor. Of na ja, liever een oude webdesigner(d) dan misschien. Enfin, die bak aan ervaring die ik heb opgedaan is ook het resultaat van heel veel fouten maken. Van iets gewoon maar proberen en zien hoever je komt. Maar dat betekent niet dat jij diezelfde fouten hoeft te maken. In het geheel niet zelfs. Dat is nou juist waarom ik ben gestart met Web Club. Zodat jij dit gewoon lekker kan overslaan. Hier vast een tipje van de sluier:

1️⃣ Bij elk voorstel of productpresentatie weer helemaal opnieuw beginnen.

Weer opnieuw gaan bedenken wat de beste manier is om de dingen te presenteren. En soms denk je dan wel; “mmmm misschien moet ik hier toch een template voor maken” maar daar heb je dan eigenlijk geen tijd voor. Want, zo denk je, dan moet ik en een template en ook nog dat voorstel wat je nu maakt gaan doen. En dus schuif je het voor je uit en loop je volgende keer weer tegen hetzelfde probleem aan. Bij Web Club kan je eindelijk eens tijd nemen om dat template te maken zodat je bij het volgende voorstel veel sneller klaar bent 😀

2️⃣ De verwachting dat je klant meteen jou denkprocess begrijpt.

Want dat is niet zo, ze zijn immers zelf geen ontwerpers 🙃. Voor ons als webdesigners is het niet alleen de taak om mooi werk te maken, maar ook om je klanten te leren waarom je iets ontwerpt zoals je het doet. Het is aan ons als designers om aan je klant uit te leggen waarom dit op deze manier gaat werken voor hun business.

3️⃣ En dan de laatste – voor nu dan he – die je waarschijnlijk het allermeeste tijd kost: veel te vaag zijn als je om feedback vraagt.

Vaak sturen we alleen de link voor de staging website en schrijven we erbij “Ik hoor heel graag wat je ervan vindt”. En zo’n vage vraag zorgt meestal ook voor een heel vaag antwoord. Zo’n feedback van “Ik vind het net iets te minimalistisch/feminine/stoer/ect”. Kan je dus precies helemaal niks mee. Maar feedback hoeft niet zo te zijn – beloofd. Als je het op de juiste manier vraagt om feedback krijg je ook de antwoorden waar je direct iets mee kan.

Nou zijn dit natuurlijk niet de enige fouten die ik heb gemaakt 🤪 maar wel diegene die ik het meeste bij anderen zie gebeuren. En hoe zit dat bij jou? Schuldig aan een van de bovenste drie? Of heb jij een andere fout bovenaan staan?

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...