2 webdesign regels waar ik me niet aan hou

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

In onze webdesign wereld zijn er toch best een hoop regels waar je je aan zou moeten houden om een goede designer te zijn.

Maar het beste aan het runnen van je eigen business is dat je je eigen regels kunt bepalen.

Dat je zelf kan kiezen welke regels voor je werken, in plaats van dat de regels bepalen hoe jij zou moeten werken.

Zo ben ik bijvoorbeeld gestopt met het maken van (extreem tijdrovende) projectvoorstellen. Dat is toch meestal hoe het gaat; potentiële klanten bezoeken je portfolio of horen via via van je werk. Vullen een contact formuliertje in en krijgen dan een vrijblijvende call met jou als designer om wat uitgebreider te vertellen waar ze naar op zoek zijn. En daarna ga je dan aan de slag met het maken van je voorstel (en ondertussen hopen dat je de goede prijs genoemd hebt…). En dan is het afwachten of ze je voorstel accepteren.

Ik vond het best wel even spannend om te stoppen met het maken van voorstellen, want ik was er altijd van overtuigd dat juist deze mooie (want dat waren ze) gepersonaliseerde voorstellen de meeste goed betalende klanten over de streep hielpen.

Maar uiteindelijk was ik toch elke keer zo’n 2/3 uur bezig met het maken van een voorstel – zelfs met het template dat ik ervoor had gemaakt. En dus besloot ik daarmee te stoppen.

Het kostte niet alleen veel tijd, ik vond het ook gewoon niet meer zo leuk. Nu heb ik op mijn website gewoon een hele uitgebreide prijslijst staan waarop klanten exact het pakket kunnen samenstellen met wat ze nodig hebben. En zo zien ze dus ook meteen wat dat gaat kosten. Kwestie van optellen.

Klanten blij want die weten meteen waar ze aan toe zijn. En ik ben geen uren meer bezig met voorstellen maken.

En natuurlijk heb ik nog wel vrijblijvende calls met potentiële klanten – maar het grote verschil is dat ze nu al precies weten wat het gaat kosten en dat we hierna dus direct aan de slag kunnen!

En weet je wat ik ook echt niet leuk vindt? Na afronding van een project steeds kleine dingetjes blijven veranderen….

Nieuw 06-nummer? Even Marre bellen of ze het kan aanpassen op de website! Of als de prijzen wijzigen of er nieuwe foto’s zijn? Forward to contact@smitclub.nl. BLEH. Nee dank je. Vind ik helemaal niks aan. Zeker niet nadat je net een hele nieuwe strakke website hebt neergezet.

Maar tuurlijk, het is een goeie manier om wat extra cash te verdienen aan dezelfde klanten en het zijn vaak klusjes van niks. Geef mij maar het grovere design werk. Daar waar de strategie bepaald wordt. Daar waar we kijken op welke manier we het beste je ideale klanten kunnen aanspreken. Dat vind ik het leukste aan mijn werk – en daar ben ik het beste in.

En tegelijkertijd wil ik mijn klanten ook niet in het diepe gooien zodat ze een mooie website hebben waar ze helemaal niks mee kunnen. Of dat ze zelf op zoek moeten naar iemand die dit soort dingen wel wil doen.

En dus zorg ik ervoor dat iedere klant van Smit Club aan het einde van het traject een persoonlijke privé workshop van mij krijgt (en nee, niet met gestandaardiseerde video’s maar gewoon live).

Een workshop waarin ik ze precies vertel hoe je dit soort kleine dingen kan aanpassen. En de opname ervan krijgen ze van me cadeau. En of ze dan zelf die aanpassingen op de website doen of het aan hun VA vragen – all good – dat mogen ze zelf weten. Klant blij en ik ik blij!

Nou ben ik van nature een nogal anti-autoritair persoon dus hoe meer regels we kunnen omvormen naar onze eigen manier hoe beter.

 

Dus: HIT ME UP. Welke webdesign regels breek jij regelmatig? Of welke zou je willen breken?

I WANT MORE

Elke zondag een gratis tip voor je webdesign business?

Website Intake Vragenlijst

Website Intake Vragenlijst

Je discovery call vragenlijst is eigenlijk het begin van elk design traject. Of dat zou het moeten zijn.  Het zijn de vragen die je stelt over de wensen en ideeën van je klant. Maar het gaat ook over de functionaliteiten die hun website moet hebben en de deadline...

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Je zit een een webdesign-ontwerp-sleur. Wat nu?

Want soms begint datgene wat je altijd deed en waar je zo blij van werd, gewoon een beetje als een moetje te voelen. Hebben we allemaal wel eens. Dat je ineens moet struggelen om iets moois te creëren. En dan krijg je het gevoel dat alles wat je ontwerpt er ook...